fredag 29 juni 2012

Jordgubbspaj med vit choklad

I Leva&Bo nr 25/2012 var det med recept på olika saker att göra med jordgubbar. Jag hade köpt en liter för mycket till midsommar, så för att de inte skulle hinna bli dåliga bakade jag en paj som var med i tidningen.



Smuldeg
3 dl vetemjöl
½ dl socker
150 g smör

Fyllning
1 l jordgubbar
2 msk socker
1 tsk vaniljsocker
2 msk potatismjöl
100 g vit choklad

1. Hacka samman mjöl, socker och smör till en smuldeg. Lägg hälften i en pajform och tryck till. Grädda i ugn 225 grader, 5 minuter.
2. Rensa jordgubbarna och dela i bitar. Blanda med socker, vaniljsocker och potatismjöl.
3. Lägg i pajformen. Hacka den vita chokladen och blanda med den resterande smuldegen.
4. Strö degen över bärden och grädda i ugn 200 grader, cirka 20 minuter. Servera med vispad grädde, vaniljsås eller vaniljglass.

Denna paj var verkligen jättegod. Söt med en frisk och somrig smak av jordgubbar! Det är mitt bidrag till Månadens sötsak med temat Friskt. Där jag är med och tävlar om en rabattkod hos Groupon!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad mycket gott du har på din blogg:). Den här pajen måste jag prova innan gubbarna tar slut
    MVH
    Anneli i Skövde(fd Fredrikson)

    SvaraRadera
  2. Åh vad det lät gott! :) Måste provas! Ditt recept påminde mig om en fantastisk kladdkaka på vit choklad som jag har recept på..Måste nog handla hem så jag kan baka det inom kort...

    SvaraRadera